CYBERPRZESTRZEŃ I ŚWIATY WIRTUALNE

Między końcem historii a końcem świata – los człowieka i zadania edukacji w czasach wielowymiarowego kryzysu

IX Ogólnopolska Konferencja Naukowa Cyberprzestrzeń i światy wirtualne

Termin i miejsce: 30 maja 2025 - gmach Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, ul. Szczęśliwicka 40.

Szanowni Państwo,

Katedra Dydaktyki i Pedagogiki Medialnej Instytutu Pedagogiki APS oraz Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego serdecznie zapraszają do udziału w IX Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Cyberprzestrzeń i światy wirtualne, tym razem odbywającej się pod hasłem Między końcem historii a końcem świata – los człowieka i zadania edukacji w czasach wielowymiarowego kryzysu.

Kiedy po upadku muru berlińskiego i runięciu żelaznej kurtyny Francis Fukuyama prezentował tezę o końcu historii, odzwierciedlał w niej głębokie nadzieje ludzkości na koniec epoki wojen i możliwość spokojnego budowania lepszego świata. Na to, że nauczyliśmy sie już na własnych błędach dość, by przestać je powielać. Ostatnie lata przynoszą nam jednak, wraz z falą potężnych kryzysów I wyzwań o charakterze społecznym, militarnym czy ekologicznym, gorzką weryfikację tej naiwnej wiary. Zbierająca śmiertelne żniwo pandemia, okrutna wojna od lat trwająca w Ukrainie, a od dawna przekraczająca jej granice pod postacią wojny informacyjnej, przybierający na sile kryzys klimatyczny, kolejna odsłona rewolucji technologicznej, związana z gwałtownym rozwojem Sztucznej Inteligencji o trudnych do przewidzenia skutkach i obwołana już czwartą rewolucją przemysłową – wszystko to tworzy krajobraz współczesności łatwo wyzwalającej kolejne niepokoje i lęki społeczne, za to trudno poddającej się analizie i kształtowaniu zgodnemu z ludzkimi potrzebami.

Wszystkie te problemy, domagając się pilnego rozwiązania, stanowią ogromne wyzwanie dla świata nauki, w którym dokonuje się coraz ściślejsza współpraca badaczy reprezentujących nauki ścisłe i społeczne. Swoje ważne miejsce w tym dyskursie zajmuje także pedagogika, z jej ważną subdyscypliną, pedagogiką medialną. Główny przedmiot jej namysłu – osobowe, społeczne i kulturowe konsekwencje coraz bardziej intensywnej obecności człowieka w przestrzeni cyfrowej – rezonuje przecież z każdym w wymienionych problemów i wyzwań. Komunikacja i edukacja zdalna jako alternatywa w sytuacji zagrożenia, problem dezinformacji towarzyszącej dziś wszelkim kryzysom i konfliktom, zagadnienia związane z ekologią cyfrową – nadzieje wynikające z cyfryzacji pozwalającej ograniczyć degradację środowiska, ale i obawy dotyczące jej destrukcyjnego wpływu na otoczenie (rosnący cyfrowy ślad węglowy), konsekwencje społeczne dotyczące dalszego niekontrolowanego rozwoju AI – to zagadnienia pilnie domagające się badawczego namysłu pedagogów medialnych.

W jaki sposób skutecznie stawiać czoła kryzysom, ale też jak stworzyć nowe szanse i efektywnie wykorzystać te, które niosą ze sobą dynamicznie zachodzące zmiany? Jak mądrze reformować szkołę i uczelnię, uwzględniając w programach i formach kształcenia wyzwania wynikające z nowych realiów, w tym z problemu aktywności człowieka w cyberprzestrzeni? Jak rozwijać potencjał nowych technologii, nie ignorując związanych z nimi zagrożeń i nie gubiąc z pola widzenia najważniejszego – człowieka?

Wszystkich, którzy pragną poszukiwać wraz z nami odpowiedzi na te pytania, zapraszamy do udziału w tegorocznej konferencji.

Koszt uczestnictwa: 350 zł
Cena zawiera:
udział w konferencji
dyplom uczestnictwa
materiały promocyjne
publikację artykułu (po uzyskaniu pozytywnej recenzji)
poczęstunek w czasie przerw kawowych
obiad i poczęstunek na zakończenie konferencji

Dokumenty

Pliki do pobrania

Zaproszenie


Zapisz się

Deklaracja udziału

+

Kontakt

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
+48 22 589 36 00

W sprawie szczegółowych informacji dotyczące faktur dla jednostek sektora publicznego prosimy o kontakt pod numer Tel. 589-36-00 wew. 2065
Alicja Pęczyk apeczyk@aps.edu.pl