Z uwagi na sytuację w Ukrainie oraz w poczuciu solidarności z naszymi sąsiadami podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu planowanej konferencji na
15 grudnia 2022 roku. Konferencja będzie wydarzeniem zamykającym obchody roku Marii Grzegorzewskiej i stulecia istnienia uczelni, a jednocześnie otwierającym
Nowe Stulecie w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
w Warszawie.
Osobom, które już dokonały rejestracji, pragniemy podziękować za chęć udziału. Wszystkie osoby zainteresowane problematyką konferencji zapraszamy do rejestracji.
Konferencja jest przywołaniem spotkań naukowych, zainaugurowanych w 2003 r., który Rada Unii Europejskiej ustanowiła Europejskim Rokiem Osób Niepełnosprawnych. W tym to też czasie w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie rozpoczęliśmy organizację międzynarodowych konferencji z cyklu OSOBA, podczas których wielokrotnie rozważaliśmy przewodnią myśl patronki Uczelni i twórczyni pedagogiki specjalnej w Polsce – Profesor Marii Grzegorzewskiej, dotyczącą punktu archimedesowego człowieka, czyli fenomenu, dzięki któremu może on się realizować jako Osoba.
W roku 2022 Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (APS) będzie obchodziła Jubileusz 100lecia swojego istnienia. Podczas Konferencji, przywołując humanistyczne, ponadczasowe idee Patronki Uczelni, zawarte w przesłaniu Nie ma kaleki ‒ jest człowiek, pragniemy interdyscyplinarnie rozważać problemy współczesności. Nakreślają je trzy obszary: akceptacja, partycypacja, solidarność społeczna. Ich rozwinięciem są między innymi przywołane szczegółowe zagadnienia:
Do udziału w Konferencji serdecznie zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich różnych dyscyplin oraz praktyków, którzy w tworzonych koncepcjach, podejmowanych badaniach i w swoim bezpośrednim zaangażowaniu zawodowo-społecznym uczestniczą w urzeczywistnianiu humanistycznych idei, głoszących, że różnice nadają sens bycia razem. Wzmacniają także dążenia, przejawiające się w trosce o zrównoważony rozwój, w którym inkluzja społeczna stanowi niezwykle istotne ogniwo osiągnięcia dobrobytu poszczególnych osób i całych społeczeństw, jest szansą redukcji nierówności społecznych i budowania sprawiedliwego społeczeństwa inkluzyjnego.
Konferencja odbędzie 15 grudnia 2022. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną wydarzenie odbędzie się stacjonarnie oraz w wersji online.
Konferencja jest współfinansowana w ramach projektu Acceptance, Participation, Social Solidarity - an interdisciplinary challenge in creating a society for all, realizowanego w programie "Doskonała nauka - Wsparcie konferencji naukowych" Ministerstwa Edukacji i Nauki, nr projektu DNK/SP/512089/2021.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej swoje dziedzictwo wywodzi z tradycji założonego przez Marię Grzegorzewską w 1922 roku Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej. Podczas stuletniego funkcjonowania Uczelnia jest miejscem poszukiwania prawdy, przekazywania wiedzy i pielęgnowania kultury. Wypełniając te nadrzędne ramy oraz uwzględniając rodzaj zaspokajanych potrzeb społecznych, funkcjonowanie naszej Uczelni należy traktować w kategoriach posłannictwa.
Misją Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, zgodnie z przesłaniem patronki Uczelni „nie ma kaleki – jest człowiek” (Grzegorzewska 1967), jest przygotowanie pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów pracujących na rzecz osób wymagających wsparcia w duchu poszanowania ich ludzkich i obywatelskich praw, zrozumienia i akceptacji dla odmienności, traktowania niepełnosprawności jako niezbywalnego elementu ludzkiej kondycji oraz włączania osób z niepełnosprawnością w życie społeczeństwa na zasadzie równoprawnych obywateli.
W podobnym duchu tolerancji i sprzeciwu wobec wszelkich form dyskryminacji kształceni są i będą wszyscy studenci naszej Uczelni, przygotowujący się do zawodów określanych mianem zawodów zaufania społecznego. Intencją APS jest wykształcenie światłych i twórczych profesjonalistów, dbających zarówno o rozwijanie własnej osobowości, zamiłowań naukowych i zawodowych umiejętności praktycznych, jak i troszczących się o wszechstronny rozwój osób i środowisk, na rzecz których będą pracować. Akademia jako wspólnota studentów, doktorantów, absolwentów i pracowników dostarcza wzorce dobrych obyczajów w życiu akademickim i publicznym, a jej absolwenci spełniają wysokie normy etyczne.
Uczelnia pełni również służebną rolę wobec środowiska lokalnego, poszerzając systematycznie wachlarz usług edukacyjnych i terapeutycznych, oferowanych zarówno przez nauczycieli akademickich, jak i studentów – wolontariuszy.
Za skrótem APS kryje się wieloletnia tradycja w realizacji ważnych dla naszej misji wartości, które dzisiaj możemy odczytać jako:
Przewodnicząca Komitetu
Instytut Pedagogiki,
Zakład Podstaw Pedagogiki
Wiceprzewodnicząca Komitetu
Instytut Pedagogiki Specjalnej. Zakład Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Instytut Pedagogiki, Katedra Pedagogiki Społecznej
Instytut Filozofii i Socjologii, Katedra Socjologii Zmiany Społecznej
Instytut Edukacji Artystycznej, Zakład Teorii i Historii Sztuki
Instytut Pedagogiki Specjalnej, Zakład Psychopedagogiki Resocjalizacyjnej
Instytut Pedagogiki Specjalnej, Zakład Psychopedagogiki Resocjalizacyjnej
Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Klinicznej Człowieka Dorosłego
Instytut Pedagogiki Specjalnej, Zakład Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Instytut Pedagogiki Specjalnej, Zakład Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Szkoła Doktorska APS
Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji, Katedra Pedagogiki Małego Dziecka
Sekretariat Konferencji
Instytut Pedagogiki Specjalnej, Zakład Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Prof. Joanna Głodkowska
Przewodnicząca Komitetu
Akademia Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej,
Warszawa (PL)
Prof. Paweł Boryszewski
Instytut Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej APS, Warszawa (PL)
Prof. Paweł Bronowski
Instytut Psychologii APS, Warszawa (PL)
Prof. Christie L. Cavanaugh, Ph.D.
Clinical Associate Professor and edTPA Coordinator
University of North Carolina Greensboro
Prof. Jonathan Chitiyo
University of Pittsburgh (US)
Prof. Morgan Chitiyo
University of North Carolina (US)
Prof. Maria Chodkowska
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin (PL)
Prof. Iwona Chrzanowska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań (PL)
Prof. PIERO CRISPIANI
Professore Ordinario di Didattica generale e Pedagogia speciale
Direttore scientifico del Centro Italiano Dislessia
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI MACERATA
Prof. Grażyna Dryżałowska
Uniwersytet Warszawski (PL)
Prof. Szabolcs Fabula
University of Szeged (HU)
Prof. Fabio Ferrucci
University of Molise, Campobasso (IT)
Prof. Anna Firkowska-Mankiewicz
Akademia Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej, Warszawa (PL)
Prof. Zenon Gajdzica
Uniwersytet Śląski, Katowice (PL)
Prof. Sally Goddard Blythe
The Institute for Neuro-Physiological Psychology (GB)
Prof. Su Jan-Lin
National Kaohsiung Normal University (TW)
Prof. Janusz Kirenko
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin (PL)
Prof. Stanisław Kowalik
Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań (PL)
Prof. Lea Kozminsky
Kaye Academic College of Education, Beersheba (IL)
Prof. Amadeusz Krause
Uniwersytet Gdański, Gdańsk (PL)
Prof. Danuta Krzystostoszek-Duch
Instytut Filozofii i Socjologii APS, Warszawa (PL)
Prof. Kuczyńska-Kwapisz
Uniwersytet im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa (PL)
Prof. Ewa Maria Kulesza
Instytut Pedagogiki Specjalnej APS, Warszawa (PL)
Prof. Akhilesh Kumar
Indian Institute of Technology (IN)
Prof. Tatiana Viktoryja Lisovskaya
National Institute of Education of Ministry of Education of the Republic of Belarus (BY)
Prof. Maria del Mar Badia
University of Barcelona, Barcelona (ES)
Prof. Olena Martynchuk
Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv (UA)
Prof. Floyd Morris
The University of the West Indies (JM)
Prof. Patricia O'Brien
The University of Sydney, Sydney (AU)
Prof. Agnieszka Olechowska
Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji APS, Warszawa (PL)
Prof. Stefan Paruch
Instytut Edukacji Artystycznej APS, Warszawa (PL)
Prof. Diane Ryndak
University of North Carolina at Greensboro (US)
Prof. Małgorzata Sekułowicz
Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław(PL)
Prof. Henryk Skarżyński
Światowe Centrum Słuchu w Kajetanach, Kajetany (PL)
Prof. Andrzej Twardowski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań (PL)
Prof. Danuta Uryga
Instytut Pedagogiki APS, Warszawa (PL)
Prof. Miguel Verdugo
University of Salamanca (ES)
Prof. Michael Wehmeyer
University of Kansas (US)
Prof. John Wheeler
East Tennessee State University (US)
Felicia Wilczenski
University of Massachusetts (US)
Prof. Janina Wyczesany
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków (PL)
Prof. Elżbieta Zakrzewska-Manterys
Uniwersytet Warszawski, Warszawa (PL)
Prof. Marzenna Zaorska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn (PL)
Prof. Teresa Żółkowska
Uniwersytet Szczeciński, Szczecin (PL)
W związku z sytuacją epidemiczną w Polsce i na świecie konferencja w odbędzie się w trybie hybrydowym zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Opłata obejmuje prezentację podczas konferencji, dostęp do sesji konferencyjnych na żywo i materiałów oraz gotowy do druku elektroniczny certyfikat czynnego uczestnictwa w konferencji. Z uwagi na sytuację proponujemy różne sposoby uczestniczenia w konferencji
Termin rejestracji upływa 31 października 2022 roku.
Z uwagi na międzynarodowy charakter planowanej konferencji, zapewniamy tłumaczenie symultaniczne. Osoby rejestrujące się na konferencję, mogą dokonać wyboru w jakim języku będą miały wystąpienie.
Opłaty za udział w konferencji należy dokonać w terminie 14 dni roboczych od dnia rejestracji, na rachunek bieżący Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dopiskiem: “ACCEPTANCE, PARTICIPATION, SOCIAL SOLIDARITY”, imię i nazwisko osoby uczestniczącej w konferencji
Numer konta: 61 2490 0005 0000 4530 3456 2606
Numer IBAN: PL61 2490 0005 0000 4530 3456 2606
BIC/SWIFT: ALBPPLPW
8:00-9:00 | REJESTRACJA | Hol budynku C |
9:00-9:15 |
„
Film z cyklu JEST CZŁOWIEK pt.„ AKCEPTACJA”
Uroczyste rozpoczęcie Konferencji/CONFERENCE OPENING
J.M. Rektor APS dr hab. Barbara Marcinkowska, prof. APS Przewodnicząca Komitetu Naukowego Prof. dr hab. Joanna Głodkowska |
AULA B |
LINK DOSTĘPU ONLINE | ||
9:15-9:35 | Prof. dr hab. Krzysztof Zaremba | Technika w życiu Człowieka, Człowiek w świecie techniki |
9:35-9:55 | Prof. dr hab. Henryk Skarżyński | Ja dziś słyszę ‒ 30 lat programu w Polsce |
9:55-10:15 | Prof. dr hab. Amadeusz Krause | Dorobek Marii Grzegorzewskiej z perspektywy walki o tożsamość naukową współczesnej pedagogiki specjalnej |
10:15-10:35 | Prof. Piero Crispiani | Neuroactivation as neurointegration: The paths of inclusion |
10:35-10:55 | Prof. dr hab. Maria Chodkowska | Nie ma kaleki – jest człowiek…w rolach przez siebie pełnionych. Problemy pedagogiki specjalnej w kontekście tez teorii ról społecznych |
10:55-11:15 | Prof. dr hab. Grażyna Dryżałowska | Listy do młodego nauczyciela ‒ reminiscencje |
11:15-11:30 |
MINI RECITAL AGATY ZAKRZEWSKIEJ MUSIC RECITAL AGATA ZAKRZEWSKA |
11:30-11:45 |
PRZERWA KAWOWA COFFEE BREAK WYSTAWA |
11:45-12:00 | Prof. dr hab. Joanna Głodkowska | Celebrowanie różnic horyzontem wartości XXI wieku |
12:00-12:15 | Prof. Michael Wehmeyer | Securing the success and sustainability of inclusive education in challenging times |
12:15-12:30 | Prof. John Wheeler | A history positive behavior supports for persons with disabilities: reflections from the field |
12:30-12:45 | Prof. dr hab. Marzenna Zaorska | Działalność Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk w kontekście realizacji misji polskiej pedagogiki specjalnej |
12:45-13:00 | Prof. dr hab. Janusz Kirenko | Modele niepełnosprawności w teorii i praktyce rehabilitacji i pedagogiki specjalnej |
13:00-13:15 | Prof. Akhilesh Kumar | Impressions of principle of normalization on global inclusive practices |
13:15-13:30 | Prof. Sally Goddard Blythe |
The Body Learns Too How the functional relationship between the brain and body helps to form connective highways for the mind |
13:30-13:45 | Prof. dr hab. Andrzej Twardowski | Geneza, założenia i zalety kulturowego modelu niepełnosprawności |
13:45-14:00 | Prof. dr hab. Teresa Żółkowska | Niepełnosprawność z perspektywy posthumanizmu |
14:00-14:15 | Prof. dr hab. Zenon Gajdzica | Koordynator Edukacji Włączającej - w poszukiwaniu teoretycznych podstaw systemowej roli, na marginesie doświadczeń SENCo w wybranych krajach |
14:15-14:30 | Prof. Nella Nyczkało | Aktualność idei filozofii i pedagogiki serca Marii Grzegorzewskiej w warunkach rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie |
Film z cyklu JEST CZŁOWIEK pt. „SOLIDARNOŚĆ” |
14:30-15:30 | PRZERWA OBIADOWA |
15:30-15:45 |
dr hab. Barbara
Marcinkowska, prof.
APS; dr Diana Aksamit |
Wspieranie człowieka w sytuacjach kryzysowych wyzwaniem współczesnego świata |
15:45-16:00 | dr hab. Edyta Widawska. Prof. UŚ. | Relacje społeczne w prawoczłowieczej perspektywie |
16:00-16:15 | dr hab. Dorota Kornas- Biela, prof. KUL | Prenatalna diagnoza stanu zdrowia dziecka jako wyzwanie dla pedagogiki specjalnej |
16:15-16:30 | dr hab. Stanisława Byra, prof. UMCS | Przebaczenie a dobrostan u małżonków osób z niepełnosprawnością ruchową |
16:30-16:45 | dr Ruth Dorot | The contribution of monuments to educating about Holocaust remembrance and commemoration |
16:45-17:00 |
dr Agnieszka Franczyk, dr Weronika Kurcz |
Autonomia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – perspektywa porównawcza |
17:00-17:15 | dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, prof. UAM | Poznawcze i emocjonalne uwarunkowania funkcjonowania społecznego dzieci z zaburzeniami komunikacji |
17:15-17:30 | dr Monika Zima- Parjaszewska | Komu zależy na włączeniu społecznym i niezależnym życiu osób z niepełnosprawnościami? Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami w Polsce 2012-2022 |
17:30-17:45 | Prof. Larysa Łukianowa | Wsparcie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością: doświadczenia zagraniczne dla Ukrainy |
17:45-18:00 | dr Radosław Piotrowicz | Bezpieczna przyszłość- model wsparcia środowiskowego od wspomagania do wspierania osób z niepełnosprawnością w życiu codziennym |
15:30-15:45 | Prof. dr hab. Bogusław Śliwerski | Niesamorządna samorządność szkolna |
15:45-16:00 |
Prof. Autayeva
Akbota; Prof. Bekbayeva Zeinep |
Inclusive education in Kazakhstan: past, present, future |
16:00-16:15 |
dr hab. Jacek
Kulbaka, prof. APS; dr Anna Hryniewicka; dr Iwona Czarnecka |
Organizacja kształcenia specjalnego w Polsce w czasach Marii Grzegorzewskiej. Plany, osiągnięcia, braki w systemie edukacji specjalnej |
16:15-16:30 | dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM | „Dangerous criminals” jako wyzwanie dla całej społeczności inkarcerowanej |
16:30-16:45 |
dr hab. Zdzisław Kazanowski, prof. UMCS dr hab. Sławomir Przybyliński, prof. UWM dr hab. Katarzyna Ćwirynkało, prof. UWM; dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM |
Ocena własnych kompetencji zawodowych do kształcenia ucznia z niepełnosprawnością u nauczycieli ogólnodostępnych szkół podstawowych |
16:45-17:00 | dr hab. Rafał Majzner, prof. ATH | Współczynnik niepełnosprawności głosowej nauczycieli wczesnej edukacji. Doniesienia z badań |
17:00-17:15 | Mgr Zuzanna Narkun | Poczucie własnej skuteczności nauczycieli w edukacji włączającej: uwarunkowania i następstwa |
17:15-17:30 |
dr Wioleta Duda, dr Katarzyna Zalas |
Uniwersalne kierunki uniwersalne społeczeństwo |
17:30-17:45 | dr Milena Miałkowska- Kozaryna | Kompetencje społeczne przyszłych pedagogów specjalnych |
17:45-18:00 | dr Katarzyna Skalska | Postrzeganie własnej autonomii a wsparcie społeczne studentów z niepełnosprawnością ruchową |
18:00-18:15 | dr Emilia Śmiechowska- Petrovskij | Edukacja wizualna osób niewidomych w zakresie sztuki |
15:30-15:45 |
Prof. Wiaczesław
Zasenko, Prof. Lesia Prochorenko |
Oświata specjalna w Ukrainie: realia i perspektywy |
15:45-16:00 | dr hab. Hanna Żuraw, prof. UPH | Studia nad niepełnosprawnością -wątki mało znane i pomijane |
16:00-16:15 | dr hab. Irena Ramik- Mażewska, Prof. US | Media społecznościowe jako przestrzeń emancypacyjnych działań osób z niepełnosprawnością |
16:15-16:30 | dr hab. Remigiusz Kijak, prof. UW | Performatywne badania seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną |
16:30-16:45 | Prof. dr hab. Elżbieta Zakrzewska-Manterys | Upośledzenie umysłowe a równouprawnienie podmiotów |
16:45-17:00 |
dr Ewa Grudziewska dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, prof. UMCS |
Sprawiedliwość naprawcza szansą na akceptację, partycypację i solidarność społeczną |
17:00-17:15 | dr hab. Agnieszka Wołowicz | Badania partycypacyjne z udziałem osób z niepełnosprawnością intelektualną |
17:15-17:30 | dr Aleksandra Pyrzyk- Kuta | Visual Vernacular - nowoczesna forma sztuki łącząca świat osób Głuchych i słyszących |
17:30-17:45 | dr Patryk Kujan | Etyczny wymiar pracy kuratora sądowego |
17:45-18:00 |
Mgr Klaudia Majewska-
Bielska, Mgr Marcin Bielski |
Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną- dobre praktyki |
18:00-18:15 |
Mgr Katarzyna Kruś, Mgr Mariusz Fila |
Wykorzystanie gamifikacji we włączaniu zawodowym osób z trudnościami w uczeniu się |
18:15-18:30 | Mgr Agnieszka Drewnowska | Orzeczenie i co dalej? Sytuacja szkolna i pozaszkolna uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego |
15:30-15:45 | dr hab. Beata Jachimczak, prof. UAM | Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą jako transfer teoretycznych i praktycznych doświadczeń pedagogiki specjalnej w nowym modelu edukacji dla wszystkich |
15:45-16:00 | dr hab. Agnieszka Olechowska, prof. APS | Edukacja dla wszystkich jako trzecia przestrzeń dyskursu pedagogicznego |
16:00-16:15 | dr hab. Grzegorz Szumski, prof. UW | Modele współpracy nauczycieli w klasach włączających a rozwój psychospołeczny uczniów |
16:15-16:30 | dr hab. Ewa Domagała- Zyśk, prof. KUL | Projektowanie uniwersalne w kontekście oceny funkcjonalnej |
16:30-16:45 |
Dr hab. Jolanta
Rzeźnicka-Krupa, prof.
UG; dr hab. Agnieszka Woynarowska, prof. UG |
Edukacja w różnorodności na przykładzie Gdańskiego modelu edukacji włączającej |
16:45-17:00 | dr Aneta Kochanowicz | Nowa terminologia w edukacji włączającej szansą na zmianę świadomości i praktyki edukacyjnej w Polsce |
17:00-17:15 | dr Beata Skotnicka | Edukacja włączająca wysokiej jakości dla wszystkich. Dobre praktyki i bariery - prezentacja wyników badań ogólnopolskich |
17:15-17:30 |
dr Joanna Doroszuk, dr Karolina Tersa |
Sieć wsparcia w inkluzji – budowanie alternatywnych programów wspomagających placówki edukacyjne na przykładzie edukacji dzieci z niepełnosprawnością słuchu w Gdańsku |
17:30-17:45 |
dr Helena Liwo, dr Katarzyna Materny |
Edukacja włączająca z perspektywy nauczyciela - poszukiwania (nie)pozorowanej zmiany |
17:45-18:00 | dr Joanna Skibska | Pomiędzy personalizacją edukacji a edukacją włączającą. Komunikat z badań |
18:00-18:15 | dr Dorota Prysak | „Czy my jesteśmy na to przygotowani?” O procesie inkluzji w polskim systemie szkolnictwa w narracji osób (nie)świadomie realizujących zadania włączające |
15:30-15:45 | dr Shaban Darakchi | Gendering moral panic: Anti-gender campaigns in Bulgaria and the attack on women’s rights |
15:45-16:00 | dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM | Kręgi wsparcia w opiniach rodziców dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną |
16:00-16:15 | dr Ewa Dąbrowa | Wsparcie dla dzieci uchodźczych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
16:15-16:30 | dr Beata Szurowska | Oto Człowiek - Dziecko. Osoba wyjątkowa |
16:30-16:45 | dr Grażyna Walczak | Środowiskowy model wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań |
16:45-17:00 | dr Cecilia Zsögön | Educational inclusion of children from migrant or refugee backgrounds: experiences from three border regions |
17:00-17:15 |
dr Monika Pyrczak-
Piega, dr Katarzyna Kutek- Sładek |
Pomiędzy pracą zawodową a życiem rodzinnym – wybrane aspekty funkcjonowania rodzinnego i zawodowego w opiniach kobiet z niepełnosprawnościami |
17:15-17:30 | dr Karolina Kantyka- Dziwisz | Wykorzystanie muzykoterapii w celu relaksacji i wyciszenia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym |
17:30-17:45 | dr Magdalena Wałachowska | Tutoring – metoda samorealizacji ucznia zdolnego |
17:45-18:00 | dr Dorota Lizoń- Szłapowska | Wybrane aspekty macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie badawczej |
18:00-18:15 | Mgr Ewa Zając | Prawo do dostępności jako klucz do inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnościami |
15:30-15:45 | Prof. dr hab. Jacek Błeszyński | Kindersztuba a bezstresowe wychowanie w autyzmie |
15:45-16:00 | Prof. dr hab. Małgorzata Sekułowicz | Wczesne rozpoznawanie ryzyka autyzmu- w stronę współpracy z lekarzami medycyny rodzinnej |
16:00-16:15 | dr hab. Anna Prokopiak | Autonomia osób w spektrum autyzmu |
16:15-16:30 | dr hab. Małgorzata Walkiewicz-Krutak, prof. APS | Specyficzne trudności w uczeniu się a zaburzenia widzenia |
16:30-16:45 | dr hab. Joanna Kobosko | Jakość życia a znajomość języka migowego u osób z głuchotą prelingwalną korzystających z implantu ślimakowego |
16:45-17:00 | Mgr Marta Brennenstuhl-Bludnik | Udostępnić przestrzeń - projektowanie inkluzywne w aspekcie zmysłów |
17:00-17:15 | dr Aleksandra Berkowska | Potrzeby młodzieży z atopowym zapaleniem skóry dotyczące funkcjonowania w środowisku szkolnym |
17:15-17:30 | dr Iwona Konieczna | Uczeń - pacjent z chorobą przewlekłą w placówce leczniczej - perspektywa przyszłych pedagogów specjalnych w kierunku paradygmatu humanistycznego |
17:30-17:45 | dr Blanka Ewa Poćwiardowska | Profilaktyczny wymiar funkcji wykonawczych dzieci w wieku 3-5 lat |
17:45-18:00 | NITZA Davidovitch | Returning to the academic campus as the end of the Covid-19 pandemic: Students perceptions of academic teaching and learning |
18:00-18:15 | Mgr Julia Serwa | Rola terapeuty w kształtowaniu indywidualnego systemu komunikacyjnego AAC w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną |
15:30-15:45 |
dr Lidia Zabłocka-Żytka, dr Katarzyna Smolińska, dr Dominika Wiśniewska dr Małgorzata Woźniak- Prus |
Edukacja włączająca- potrzeby i wyzwania |
15:45-16:00 | Eugenia Tragaki, Med, MSc, Labriana Tsiakpini | Inclusive education in Greece – common challenges |
15:30-15:45 | Prof. Szabolcs Fabula | The contribution of geography to the inclusion of people with disabilities: reflections from Eastern Europe |
15:45-16:00 | Prof. Morgan Chitiyo | Securing the Success and Sustainability of Inclusive Education in Challenging Times |
16:00-16:15 | dr Małgorzata Myl | Prawo do edukacji jako podstawowe prawo osób z niepełnosprawnościami. Studium prawnomiędzynarodowe |
16:15-16:30 | PhD Barbara Barabaschi | Guidance to work as a tool to increase social cohesion and active participation within disadvantaged local communities |
16:30-16:45 | Mgr Nurbyek Razukhan | The current and future development of accessible digital technology in the field of education in Mongolia |
16:45-17:00 | dr Katarzyna Jas | Typy tożsamości u osób w wieku późnej dorosłości zamieszkujących polską i czeską część Śląska Cieszyńskiego |
17:00-17:15 | dr Małgorzata Ewa Łobacz | Spotkanie z osobą doświadczającą cierpienia a egzystencjalna kruchość każdej osoby ludzkiej |
17:15-17:30 |
Lidia Magdalena
Matwij, Katarzyna Anna Smyk |
Osoby ze spektrum autyzmu w percepcji studentów |
17:30-17:45 | Mgr Klaudia Ferenc | Wybrane potrzeby opiekunów osób z niepełnosprawnościami |
17:45-18:00 | Msc Emese Tury-Angyal | Online political news sharing on the Hungarian Facebook |
18:00-18:15 | dr Anna Bieganowska- Skóra | Osoba z niepełnosprawnością w społeczeństwie dla wszystkich: świadomość, dostępność i komfortka |
15:30-15:45 |
Prof. Diane Lea Ryndak
Heather Coleman
University of North
Carolina at Greensboro Kirsten Lansey University of Utah Deborah Taub Somer Matthews University of North Carolina at Greensboro |
Inclusive Education Curriculum Impact on Students with Complex Extensive Support Needs: Thoughts on Acceptance, Participation, and Social Solidarity |
15:45-16:00 | dr hab. Iwona Myśliwczyk, prof. UWM | Uznanie jako kluczowa kategoria w procesie (re)konstruowania swojej tożsamości przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną |
16:00-16:15 |
dr Agnieszka Muchacka-
Cymerman, dr Katarzyna Tomaszek |
Mediacyjna rola dobrostanu psychicznego i wypalenia szkolnego w związku między zasobami relacyjnymi a ryzykownymi zachowaniami nastolatków w trakcie pandemii COVID 19 |
16:15-16:30 | dr Bogumiła Bobik | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w formie zdalnej a wybrane prawa dziecka z niepełnosprawnością intelektualną |
16:30-16:45 | Mgr Kuralay Abdullina (Almaty, Kazakhstan) | Features of the formation of social activity of hearing- impaired schoolchildren by means of kazakh decorative and applied art |
16:45-17:00 | dr Katarzyna Gajek | Przeciwdziałanie dehumanizacji społeczności LGBTQIA w aktywności rodziców osób nienormatywnych |
17:00-17:15 | dr Aleksandra Załustowicz | Aplikacja wspomagająca "Phasis" przeznaczona dla osób dorosłych z deficytami neurologicznymi |
17:15-17:30 | Mgr Regina Korzeniowska | Wspieranie szkoły w okresie pandemii - rola poradni psychologiczno-pedagogicznych |
17:30-17:45 |
dr Joanna Waszczuk, Agata Żeleźnica, Ewa Lipińska |
Znaczenie współdziałania placówki edukacyjnej z rodziną dziecka w kształtowaniu społeczeństwa inkluzyjnego |
17:45-18:00 | Mgr Agnieszka Lewko | (Samo)świadomość dzieci w ASC dotycząca spektrum autyzmu/niepełnosprawności |
18:00-18:15 | dr Magdalena Wójcik | Poziom rozwoju emocjonalnego dzieci ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym - od poznania do zrozumienia i wsparcia społecznego |
18:15-18:30 | dr Aneta Lew- Koralewicz | Uczeń ze spektrum autyzmu w czasie pandemii Covid-19 |
18:30-18:45 | Mgr Marta Mieszała | Metoda integracji sensorycznej jako metoda łagodząca trudności szkolne u dzieci u progu edukacji wczesnoszkolnej |
15:30-15:45 | Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska | Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej czasu pandemii |
15:45-16:00 | dr hab. Sławomir Olszewski, prof. UJK | Studia jako przestrzeń tworzenia tożsamości zawodowej pedagogów specjalnych |
16:00-16:15 | dr hab. Katarzyna Parys, prof. UJK | Tworzenie kolejnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej - rozważania na przykładzie pedagogiki osób z niepełnosprawnością w starszym wieku (geragogiki specjalnej) |
16:15-16:30 | dr Katarzyna Pawelczak | Kulturowy model niepełnosprawności jako narzędzie analityczne |
16:30-16:45 |
dr Maria
Aleksandrovich, dr Grzegorz Piekarski |
International teachers for tomorrow’s school – presentation of reseach results |
16:45-17:00 | dr Mariusz Chrostowski | "Uczłowieczyć" polską szkołę! - Idea duszpasterstwa szkolnego szansą na humanizację środowiska szkolnego |
17:00-17:15 | dr Katarzyna Jadach | Wskaźnikowanie staranności zawodowej nauczycieli – próba systematyzacji (ze szczególnym uwzględnieniem opieki sprawowanej nad uczniami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem) |
17:15-17:30 | dr Aleksandra Wójciak | Problematyczne używanie Internetu przez adolescentów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim a wybrane zmienne socjodemograficzne |
17:30-17:45 | Prof. Susanne Benzler | Razem w różnorodności. Wyzwania wobec pedagogiki i społeczeństwa w wielokulturowych Niemczech |
17:45-18:00 | dr Anna Kwatera | Program profilaktyczny Good Behavior Game (Gra w Dobre Zachowania) w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Klasa integracyjna – case study |
15:30-15:45 |
dr hab. Małgorzata
Czerwińska, prof. UZ; Mgr Lilianna Dorota Kurek |
„Tworzę, więc jestem” między akceptacją a partycypacją – o terapeutycznych wartościach twórczości literackiej kobiet z niepełnosprawnością |
15:45-16:00 | dr hab. Danuta Kopeć, prof. UAM | Mentalizacja w procesie wspierania rodziców osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
16:00-16:15 | Mgr Oksana Pietraszek | Postawy rodzicielskie wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na Ukrainie |
16:15-16:30 | Mgr Sylwia Zielińska | Prawo człowieka do ochrony zdrowia - wyzwania współczesności. Refundacja kosztownych terapii na choroby rzadkie |
16:30-16:45 | Weronika Górska | Nowoczesne technologie w usprawnieniu jakości życia osób niepełnosprawnych |
16:45-17:00 | dr Edyta Nieduziak | Narracje uznania w teatrze osób z niepełnosprawnością |
17:00-17:15 |
dr Beata Prościak, Mgr Halina Samko, Marcin Prościak |
Równoważenie deficytu uwagi uczniów dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody aktywizującej w nauczaniu – gamifikacji błędów oraz faktów (uwzględniającej SPE) |
17:15-17:30 | dr Jolanta Lipińska-Lokś | „Możesz Odnaleźć Siebie" - znaczenie pobytu w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w życiu młodego człowieka zagrożonego niedostosowaniem społecznym |
17:30-17:45 | Mgr Anna Siemaszko | Projekt „door to door” szansą na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu |
17:45-18:00 | Mgr Kinga Dziewiątkowska- Kozłowska | Sala Doświadczania Świata jako bezpieczna przestrzeń emancypacyjna - dla każdego |
dr hab. Ewa Kochanowska, prof. ATH | Kompetencje diagnostyczne nauczycieli wczesnej edukacji w zakresie pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Komunikat z badań | |
dr hab. Monika Miczka-Pajestka, prof. ATH Mgr Joanna Lorenc |
Odpowiedzialność podmiotowa w edukacji ponowoczesnej | |
dr Sabina Pawlik | Obecność, głos i kultura osób w spektrum autyzmu w Polskim Internecie | |
Mgr inż. Dominik Czerkawski | University activities for the sustainable development of the academic community - PUT case study | |
dr Małgorzata Kosiorek | Formy oporu nauczycielskiego jako przejaw obywatelskiego zaangażowania w procesie demokratyzacji edukacji | |
dr Agnieszka Kulik-Jęsiek | Od akceptacji do współdziałania i zrozumienia. Praktyczne aspekty wsparcia osób z autyzmem i ich rodzin. | |
Mgr Domonika Machnio | Uwarunkowania całożyciowej działalności harcerskiej na przykładzie Kręgu Seniora Hufca Beskidzkiego ZHP | |
Mgr Marzena Jakubek | SZKOŁA MARZEŃ-Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Ropczycach | |
dr Karolina Mroczyńska | Stereotypowość osób ze spektrum autyzmu a język matematyki | |
dr Anna Samolej | The image of justice in the interpersonal message. Clinical perspective | |
dr Magdalena Bełza-Gajdzica | Akceptacja ucznia z niepełnosprawnością słuchu- czy na pewno? | |
dr Marlena Duda | Autonomy and participation (IPA) in research on people with physical disabilities - polish reports | |
dr Justyna Wojciechowska | Postawa komunikacyjna jako akceptacja w dialogu społecznym | |
dr Małgorzata Moszyńska | Strategie potępowania diagnostycznego, opiekuńczego oraz terapeutycznego wobec osób autystycznych |
„MIŁOŚĆ JEST PRZECIEŻ DŹWIGNIĄ W ŻYCIU, JEST JAKBY NAJGŁĘBSZYM IMPULSEM NATURY NASZEJ DO HARMONII, DO ŁADU, DO NAWIĄZYWANIA ŁĄCZNOŚCI MIĘDZY LUDŹMI, DO ŻYCZLIWEJ WZGLĘDEM NICH POSTAWY” MARIA GRZEGORZEWSKA | ||
Prof. dr hab. Joanna Głodkowska
dr hab. Ewa Maria Kulesza, prof. APS |
||
FILM z cyklu JEST CZŁOWIEK pt. „PARTYCYPACJA” |
Prześlij tytuł referatu, streszczenie 150–250 słów i słowa kluczowe w celu ułatwienia zaklasyfikowania teksty do grupy tematycznej, oraz artykuł w formie plik .doc lub .rtf. Plik powinien zawierać imię i nazwisko autorki/autora/autorów, afiliację, adres e-mail, numer ORCID. Artykuł powinien mieć 11-12 stron, sformatowany w stylu APA7, wraz z listą piśmiennictwa w porządku alfabetycznym. Tekst główny należy przygotować czcionką 12 Times New Roman, interlinia - 1,5, przypisy - w nawiasach. Przy pracach cytowanych w językach innych niż angielski należy zamieścić tłumaczenie na język angielski [w nawiasach kwadratowych].
Prześlij plakat w formacie PDF. Plakat powinien być opatrzony tytułem. Główne punkty powinny być zaprezentowane w spójny sposób. Należy pamiętać, że w tej formie komunikacji może nie być możliwości omówienia lub wyjaśnienia jego treści. Plakat należy przygotować w języku angielskim.
W godzinach (do ustalenia) czasu środkowoeuropejskiego (warszawskiego) odbędą się sesje na żywo. Podczas wystąpień będzie można zaprezentować 10-minutową prezentację online, po której odbędzie się dyskusja. Twoje połączenie internetowe będzie musiało zostać przetestowane przed konferencją. Jeśli Twoje połączenie internetowe jest niestabilne, możesz zamiast tego wybrać opcję wideo, ponieważ wówczas masz pełną kontrolę nad transmisją.
Konferencja odbędzie w Akademii Pedagogiki Specjalnej im.
Marii Grzegorzewskiej w Warszawie w auli C im. Janusza
Korczaka (I piętro, budynek C).
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
mieści się w Warszawie będącej obowiązkowym punktem na mapie
zwiedzania Polski. Zapraszamy do zapoznania się ze
szczegółowymi informacjami o Warszawie.
Organizatorzy w ramach opłaty konferencyjnej nie zapewniają noclegów. Zachęcamy do zapoznania się z rozległą bazą noclegową Warszawy.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
konferencja100@aps.edu.pl
W sprawie dalszych informacji, prosimy z kontakt z sekretariatem konferencji:
mgr Klaudia Majewska