Międzynarodowa konferencja z cyklu

OSOBA

Jedność w różnorodności - Idea i rzeczywistość
30 lat edukacji integracyjnej w Polsce

Zapraszamy do udziału w Międzynarodowej Konferencji Pedagogiki Specjalnej z cyklu OSOBA

JEDNOŚĆ W RÓŻNORODNOŚCI- IDEA I RZECZYWISTOŚĆ
30 lat edukacji integracyjnej w Polsce

Konferencja odbędzie się w dniach 26-27 września 2019 r.
w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.


Konferencja jest przywołaniem naukowych spotkań zainaugurowanych w 2003 r., który Rada Unii Europejskiej ustanowiła Europejskim Rokiem Osób Niepełnosprawnych. W roku 2019 nawiązując do 30. rocznicy edukacji integracyjnej w Polsce, pragniemy kontynuować tradycję pedagogiki specjalnej w wielowątkowych rozważaniach tematycznych:

  1. Osobowość – podmiotowość ucznia, jego potrzeby edukacyjne i dynamizm rozwojowy
  2. Samorealizacja – uczeń i jego rodzina pełnoprawnymi uczestnikami procesu edukacyjnego
  3. Odpowiedzialność – rzetelna, kompleksowa diagnoza możliwości i potrzeb ucznia
  4. Bezpieczeństwo– przestrzeń edukacyjna, wzmacniająca rozwój ucznia i wspierająca jego rodzinę
  5. Autonomia – prawo równego dostępu do edukacji

Edukacja integracyjna to złożony i wieloaspektowy proces czerpiący swoje źródła w idei normalizacji i autonomii życia osób z niepełnosprawnością. Idee te wyznaczyły koncepcję wspólnego kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych z ich sprawnymi rówieśnikami. Wspólna edukacja stwarza korzystne warunki realizacji „dobrej szkoły dla wszystkich”. Urzeczywistnianie idei edukacji integracyjnej wymaga zaangażowania wszystkich podmiotów, w tym uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczności lokalnych oraz organizacji i instytucji państwowych. Złożoność i wielowymiarowość procesu edukacji integracyjnej, jak też jej znaczenie dla kształtowania nowego modelu życia społecznego, wskazuje na potrzebę i rangę ponowionej debaty w gronie teoretyków i praktyków.

Do udziału w Konferencji serdecznie zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich oraz praktyków, którzy w podejmowanych badaniach i w swoim bezpośrednim zaangażowaniu uczestniczą w urzeczywistnianiu edukacji integracyjnej.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Forum Pedagogiki Specjalnej (www.fps.pl), Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością (https://isnn.aps.edu.pl) oraz czasopisma naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: „Szkoła Specjalna” i „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”.

Termin  zgłoszeń, tematów i abstraktów: 15 czerwca 2019 r.

Pełne teksty wystąpień- artykuły prosimy przesłać do 3.09.2019 na adres:  aps.osoba.2019@gmail.com

W imieniu Komitetu Naukowego

Prof. dr hab. Joanna Głodkowska



Program


  • 8.00 - 9.00 Rejestracja uczestników
    Budynek C, Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

  • 9.00 - 9.40 Inauguracja konferencji
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

    Prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski
    JM REKTOR Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

    Prof. dr hab. Joanna Głodkowska
    Przewodnicząca Komitetu Naukowego Konferencji

    Elżbieta Neroj
    Radca Prawny Ministerstwo Edukacji Narodowej
    Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole - od edukacji integracyjnej do włączającej


  • 9.40 - 11.45 Sesja plenarna I
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

    Edukacja integracyjna/włączająca w perspektywie modelu zmian

    Samostanowienie i tworzenie społeczeństwa dla wszystkich

    Prof. dr hab. Janusz Kirenko
    O granicach możliwości i ich przekraczaniu. Poza rezyliencją osób z niepełnosprawnością

    Rola konstruktu ważności społecznej w projektowaniu, dostarczaniu i ocenie działań skoncentrowanych na osobę

    Prof. dr hab. Maria Chodkowska
    Normatywne i behawioralne wymiary roli ucznia z niepełnosprawnością w strukturze szkoły integracyjnej. Konstruowanie teorii socjopedagogicznej

    Wczesna interwencja dziecięca jako podstawa zrównoważonego rozwoju: pierwsze kroki na rzecz wspierania rodzin wychowujących dzieci dla lepszego i integracyjnego społeczeństwa

  • 11.45 - 12.15 Przerwa kawowa

  • 12.15 - 14.35 Sesja plenarna II
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

    Prof. dr hab. Marzenna Zaorska
    Edukacja proinkluzyjna - blaski i cenie z punktu widzenia uczniów, rodziców i nauczycieli

    Możliwości zastosowania tutoringu rówieśniczego w edukacji włączającej

    Rodzina dziecka z niepełnosprawnością w teorii i badaniach naukowych wobec zmieniających się poglądów na Osobę z niepełnosprawnością w ostatnich 30 latach

    Przekraczanie granic – włączanie osób z niepełnosprawnościami na poziomie uniwersyteckim

    Upowszechnienie integracyjnego kształcenia i jego konsekwencje

    Zarządzanie klasą jako technologia przekształcania środowiska edukacyjnego

    Dr hab. Prof. UP Adam Mikrut
    O prawie do edukacji w świetle postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Idea – deklaracje i polemiki - rzeczywistość oświatowa


  • 14.35 - 15.30 Przerwa obiadowa

  • 15.30 - 18.10 Sesja plenarna III
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C


    Dr hab., prof.UKW Dorota Podgórska- Jachnik

    Dr hab., prof.UZ Jarosław Bąbka
    Jedności w różnorodności w perspektywie edukacji we współpracy

    Dr hab., prof. US. Teresa Żółkowska
    Prawo w koncepcjach osób z niepełnosprawnością intelektualną

    Psychospołeczny potencjał uczniów z niepełnosprawnością – perspektywa psychologii pozytywnej

    Dr hab., Prof.UW Grzegorz Szumski
    Zarządzanie klasą jako technologia przekształcania środowiska edukacyjnego

    Socjologiczne i psychologiczne teorie scalania wobec kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych

    Edukacja włączająca w opiniach nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych

    Negocjowanie roli partnera i rodzica- wymiary obecności osób z niepełnosprawnością intelektualną


  • 18.30 - Kolacja

    • 8.30 - 11.00 Sesja plenarna IV Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

      Wpływ możliwości uczenia się z rówieśnikami pełnosprawnymi na samorealizację i autonomię osób wymagających całościowego, szerokiego wsparcia

      Prof. dr hab. Zenon Gajdzica
      Sukcesy edukacji integracyjnej w opiniach nauczycieli

      Dr hab., prof. KAAFM Joanna Konarska
      Aura wychowawcza kreowana przez system wartości i potrzeb preferowanych w rodzinach osób z niepełnosprawnością

      Prof. Autayeva Akbota, Prof. Butabayeva Laura
      Nowe podejście w systemie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kształceniu inkluzyjnym

      Włączenie edukacyjne poprzez program PROSEL

      Równy dostęp do edukacji dla uczniów niepełnosprawnych w Rosji: pojęcie, problemy, różnorodność rozwiązań

      Dr Anna Geremek- Samsonowicz, Dr Małgorzata Zgoda Prof. dr hab. Henryk Skarżyński
      Ponad ćwierć wieku Programu Implantów Ślimakowych w Polsce - wpływ na sytuację edukacyjną dzieci głuchych



    • 10.50 - 11.20 Przerwa kawowa

    • 11.20 - 13.00 Sesja plenarna V Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

      Prof.dr hab. Anna Firkowska-Mankiewicz, mgr Marta Bielawska
      Opinie przyszłych nauczycieli z Polski i Ghany o przygotowaniu do pracy w warunkach edukacji włączającej

      Zabezpieczenie zasobów i wsparcia metodologicznego dla inkluzji w szkolnictwie wyższym w Rosji: kompleksowe rozwiązania

      Edukacja włączająca na Tajwanie

      Pedagogiczny system kształcenia ustawicznego osób z ciężkimi wielorakimi zaburzeniami rozwojowymi w Republice Białorusi

      Edukacja włączająca na Ukrainie: polityka edukacyjna i praktyka



    • 13.00 - 14.00 Przerwa obiadowa

    • 14.00 - 15.00 Sesje tematyczne

      Sesja I Osobowość - podmiotowość ucznia, jego potrzeby edukacyjne i dynamizm rozwojowy

      Dr Maciej Jabłoński
      O niejednoznaczności idei pomocy. Rozważania wokół typologii Edwarda Hajduka

      Dr Edyta Nieduziak
      Edukacja inkluzyjna kontra kształcenie specjalne. W powodzi stereotypów czy uzasadnionych wątpliwości? Opinie nauczycieli czynnych zawodowo i przyszłych o formach edukacji uczniów niepełnosprawnych

      Dr Skotnicka Beata
      W stronę edukacji włączającej - perspektywy, możliwości, ograniczenia

      Tożsamość osobista i jej związek z akceptacją siebie jako osoby głuchej - badania nad dorosłymi użytkownikami implantów ślimakowych z głuchotą prelingwalną

      Mgr Emila Trzcińska
      Procesy poznawcze ukształtowane przez edukację integracyjną, czyli pytanie o proces uczenia się

      Postawy rodzicielskie wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w Polsce i na Ukrainie

      Sesja II Samorealizacja - uczeń i jego rodzina pełnoprawnymi uczestnikami procesu edukacyjnego

      Dr Dominika Wiśniewska
      Dzieci rodziców niesłyszących w szkołach integracyjnych

      Mgr Renata Biernacka
      Dziecko niesłyszące w systemie nauczania integracyjnego

      Dr Agnieszka Kamyk-Wawryszuk
      Od przedszkolaka do ucznia. Przekształcanie czy intensyfikacja potrzeb edukacyjnych dziecka z chorobą Sanfillipo

      Rodzicielskie spojrzenie na relacje rówieśnicze dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

      Znaczenie e-edukacji w życiu osób z niepełnosprawnościami.

      Matka - dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Studium jakościowe w Polsce

      Sesja III Odpowiedzialność - rzetelna, kompleksowa diagnoza możliwości i potrzeb ucznia

      Dr Beata Łubianka, Dr Sara Filipiak, Dr Katarzyna Marianczyk
      Poczucie kontroli wśród uczniów klas integracyjnych i nieintegracyjnych w okresie wczesnej adolescencji (badania podłużne)

      Rozumowanie i argumentacja ucznia ze spektrum autyzmu na lekcjach matematyki

      Poczucie omnipotencji i władzy a rzetelność i uczciwość diagnozy dziecka z niepełnosprawnością wzroku

      Sesja IV Bezpieczeństwo- przestrzeń integrująca, wzmacniająca rozwój ucznia i wspierająca jego rodzinę

      Dr Emilia Śmiechowska-Petrovskij
      Edukacja wizualna dzieci niewidomych

      Dr Skura Monika
      Charakterystyka i kompetencje zawodowe nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

      Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem arteterapii w systemie edukacji - przegląd badan międzynarodowych

      Mgr Dorota Płaczek
      Funkcjonowanie ucznia z zaburzeniami słuchu w klasie integracyjnej w szkole wiejskiej. Analiza przypadku

      Uczeń ze spektrum autyzmu w klasie integracyjnej

      Mgr Marta Giziewska
      Terapia logopedyczna procesem integracji rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego ucznia

      Sesja V Autonomia - prawo równego dostępu do edukacji

      Ewaluacja projektu pt. Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych z kształceniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianiem edukacji włączającej realizowanego na terenie województwa świętokrzyskiego w latach 2017-2019

      Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w opinii nauczycieli szkół ogólnodostępnych

      Poczucie samo skuteczności nauczycieli i jej znaczenie dla edukacji włączającej



    • 15.00 - 16.30 Warsztaty Metodyczne Sale APS
      Temat warsztatu
      Prowadzący
      Sala

      1
      Aktywność ruchowa w grupie integracyjnej
      mgr Anna Roguska, mgr Justyna Smorczewska

      2
      Aranżacja przestrzeni edukacji włączającej w aspekcie potrzeb ucznia z niepełnosprawnością
      dr Grażyna Walczak

      3
      Aktualne trendy pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne dotyczące pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym
      dr Joanna Moleda

      4
      Budowanie dobrej komunikacji z dzieckiem ze złożoną niepełnosprawnością – w oparciu o analizy video
      dr Elżbieta Paradowska, mgr Małgorzata Książe

      5
      Diagnoza funkcjonalna dziecka z autyzmem
      mgr Katarzyna Hamerlak

      6
      Historia jednego obrazu. Od projektu edukacyjnego po arteterapię
      dr Agnieszka Żabińska

      7
      Integrujmy dzieci naszymi słowami. O dialogu rodziców dzieci z niepełnosprawnością i dzieci pełnosprawnych
      mgr Katarzyna Kruś - Kubaszewska

      8
      Instrumental Enrichment ® jako nowatorska metoda terapii funkcji poznawczych
      mgr Katarzyna Górnicka

      9
      Model współpracy w ramach zespołu do spraw udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
      mgr Alicja Garbulińska, mgr Marta Kamianowska, mgr Anna Knypińska, mgr Anna Spirydonow-Soroko

      10
      Original Play w integracji dzieci i młodzieży o różnych potrzebach rozwojowych

      11
      Praca terapeutyczna z dzieckiem i jego rodzicami - perspektywa psychoanalityczna
      mgr Agnieszka Prostko

      12
      Pozwól mi to zrobić samemu-pedagogika Montessori w praktyce
      mgr Katarzyna Polnik

      13
      Projekt edukacyjny "Moja Książka - Moja Bajka. Dziecko autorem opowieści"
      Elżbieta Sitarz

      14
      Słyszę i słucham- jak usprawnić słyszenie i słuchanie dzieci?"
      dr Katarzyna Wereszka, mgr Marta Lewandowska

      15
      Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się (AAC)
      mgr Katarzyna Cichocka-Segiet

      16
      Wprowadzenie do Attention Autism. Niedyrektywna metoda pracy z dzieckiem z autyzmem
      mgr Celina Twardysz, dr Bernadetta Kosewska

      17
      Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym
      mgr Monika Rosińska, mgr Anna Gromadzka

      18
      Wykorzystanie metody verbotonalnej do rozwoju językowego i nauki czytania
      dr Anna Prożych

      19
      Zabawy plastyczne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
      dr Barbara Trochimiak

      20
      Zespół Aspergera - Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami
      mgr Olga Markowska

      21
      Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w placówce ogólnodostępnej
      dr Kamila Miler-Zdanowska

      22
      Prawopółkulowe malowanie intuicyjne
      dr Magda Lejzerowicz, Venera Khisamutdinova

    Zaproszeni Prelegenci

    Koszty uczestnictwa

    Aktywny udział w konferencji z wygłoszeniem referatu
    Rejestracja - kliknij aby się zapisać

    350 PLN


    Pozycje książkowe

    Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

    Publikację wystąpień w czasopiśmie punktowanym lub monografii
    Bierny udział w konferencji bez wygłaszania referatu
    Rejestracja - kliknij aby się zapisać

    180 PLN


    Pozycje książkowe

    Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

    PATRONAT MEDIALNY:


    Informacje Kontaktowe

    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
    +48 22 658 11 18

    Instytut Pedagogiki Specjalnej
    Katedra Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością

    W sprawie szczegółowych informacji o konferencji prosimy o kontakt:
    dr Radosław Piotrowicz: rpiotrowicz@aps.edu.pl
    dr Diana Aksamit: daksamit@aps.edu.pl

    W sprawie szczegółowych informacji dotyczące faktur dla jednostek sektora publicznego prosimy o kontakt pod numer Tel. 589-36-00 wew. 2065
    Alicja Pęczyk apeczyk@aps.edu.pl