Międzynarodowa konferencja z cyklu

OSOBA

Jedność w różnorodności - Idea i rzeczywistość
30 lat edukacji integracyjnej w Polsce

Zapraszamy do udziału w Międzynarodowej Konferencji Pedagogiki Specjalnej z cyklu OSOBA

JEDNOŚĆ W RÓŻNORODNOŚCI- IDEA I RZECZYWISTOŚĆ
30 lat edukacji integracyjnej w Polsce

Konferencja odbędzie się w dniach 26-27 września 2019 r.
w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.


Konferencja jest przywołaniem naukowych spotkań zainaugurowanych w 2003 r., który Rada Unii Europejskiej ustanowiła Europejskim Rokiem Osób Niepełnosprawnych. W roku 2019 nawiązując do 30. rocznicy edukacji integracyjnej w Polsce, pragniemy kontynuować tradycję pedagogiki specjalnej w wielowątkowych rozważaniach tematycznych:

  1. Osobowość – podmiotowość ucznia, jego potrzeby edukacyjne i dynamizm rozwojowy
  2. Samorealizacja – uczeń i jego rodzina pełnoprawnymi uczestnikami procesu edukacyjnego
  3. Odpowiedzialność – rzetelna, kompleksowa diagnoza możliwości i potrzeb ucznia
  4. Bezpieczeństwo– przestrzeń edukacyjna, wzmacniająca rozwój ucznia i wspierająca jego rodzinę
  5. Autonomia – prawo równego dostępu do edukacji

Edukacja integracyjna to złożony i wieloaspektowy proces czerpiący swoje źródła w idei normalizacji i autonomii życia osób z niepełnosprawnością. Idee te wyznaczyły koncepcję wspólnego kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych z ich sprawnymi rówieśnikami. Wspólna edukacja stwarza korzystne warunki realizacji „dobrej szkoły dla wszystkich”. Urzeczywistnianie idei edukacji integracyjnej wymaga zaangażowania wszystkich podmiotów, w tym uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczności lokalnych oraz organizacji i instytucji państwowych. Złożoność i wielowymiarowość procesu edukacji integracyjnej, jak też jej znaczenie dla kształtowania nowego modelu życia społecznego, wskazuje na potrzebę i rangę ponowionej debaty w gronie teoretyków i praktyków.

Do udziału w Konferencji serdecznie zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich oraz praktyków, którzy w podejmowanych badaniach i w swoim bezpośrednim zaangażowaniu uczestniczą w urzeczywistnianiu edukacji integracyjnej.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Forum Pedagogiki Specjalnej (www.fps.pl), Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością (https://isnn.aps.edu.pl) oraz czasopisma naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: „Szkoła Specjalna” i „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”.

Termin  zgłoszeń, tematów i abstraktów: 15 czerwca 2019 r.

Pełne teksty wystąpień- artykuły prosimy przesłać do 3.09.2019 na adres:  aps.osoba.2019@gmail.com

W imieniu Komitetu Naukowego

Prof. dr hab. Joanna Głodkowska



Program


  • 8.00 - 9.00 Rejestracja uczestników
    Budynek C, Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

  • 9.00 - 9.15 Inauguracja konferencji
    Aula C

  • 9.30 - 11.30 Sesja plenarna I
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

    Prof.dr hab. Joanna Głodkowska
    Edukacja integracyjna/włączająca w perspektywie modelu zmian

    Prof. Micheal Wehmeyer
    Samostanowienie i tworzenie społeczeństwa dla wszystkich

    Prof. dr hab. Janusz Kirenko
    O granicach możliwości i ich przekraczaniu. Poza rezyliencją osób z niepełnosprawnością

    Prof. John J. Wheeler
    Rola wrażliwości społecznej w projektowaniu, dostarczaniu i ocenie działań skoncentrowanych na osobę

  • 11.35 - 12.05 Przerwa kawowa

  • 12.10 - 14.10 Sesja plenarna II
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

    Prof. dr hab. G. Dryżałowska
    Upowszechnienie integracyjnego kształcenia i jego konsekwencje

    Prof.dr hab. Andrzej Twardowski
    Możliwości zastosowania tutoringu rówieśniczego w edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnościami

    Prof.dr hab. Zenon Gajdzica
    Sukcesy edukacji integracyjnej w opiniach nauczycieli

    Prof. Tetiana Skrypnyk
    Zarządzanie klasą jako technologia przekształcania środowiska edukacyjnego



  • 14.10 - 15.00 Przerwa obiadowa

  • 15.00 - 17.30 Sekcje tematyczne
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

    I Osobowość
    Podmiotowość ucznia, jego potrzeby edukacyjne i dynamizm rozwojowy

    II Samorealizacja
    Uczeń i jego rodzina pełnoprawnymi uczestnikami procesu edukacyjnego


    Dr hab. Prof. UP Adam Mikrut

    O prawie do edukacji w świetle postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Idea – deklaracje i polemiki - rzeczywistość oświatowa

    III Odpowiedzialność
    Rzetelna, kompleksowa diagnoza możliwości i potrzeb ucznia


    Edukacja włączająca w opiniach nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych

    IV Bezpieczeństwo
    Przestrzeń integrująca, wzmacniająca rozwój ucznia i wspierająca jego rodzinę (dobre praktyki)


    Dr hab. Prof. UW. Grzegorz Szumski

    Patrząc w przyszłość - facylitatory i inhibitory rozwoju edukacji włączającej w Polsce

    V Autonomia
    Prawo równego dostępu do edukacji


    Dr hab. Prof. USz. Teresa Żółkowska

    Prawo w koncepcjach osób z niepełnosprawnością intelektualną


  • 17.00 - Sesja plakatowa

  • 9.00 - 11.00 Sesja plenarna III
    Audytorium im. Janusza Korczaka - aula C

  • 11.00 - 11.30 Przerwa kawowa

  • 9.00 - 13.00 Wizytacje w placówkach

  • 11.30 - 14.00 Warsztaty Metodyczne
    Sale APS

    Temat warsztatu
    Prowadzący
    Sala


    1
    Aktywność ruchowa w grupie integracyjnej
    mgr Anna Roguska,
    mgr Justyna Smorczewska


    2
    Aranżacja przestrzeni edukacji włączającej w aspekcie potrzeb ucznia z niepełnosprawnością
    dr Grażyna Walczak


    3
    Aktualne trendy pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne dotyczące pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym
    dr Joanna Moleda


    4
    Budowanie dobrej komunikacji z dzieckiem ze złożoną niepełnosprawnością – w oparciu o analizy video
    dr Elżbieta Paradowska,
    mgr Małgorzata Książe


    5
    Diagnoza funkcjonalna dziecka z autyzmem
    mgr Katarzyna Hamerlak


    6
    Historia jednego obrazu. Od projektu edukacyjnego po arteterapię
    dr Agnieszka Żabińska


    7
    Integrujmy dzieci naszymi słowami. O dialogu rodziców dzieci z niepełnosprawnością i dzieci pełnosprawnych
    mgr Katarzyna Kruś - Kubaszewska


    8
    Instrumental Enrichment ® jako nowatorska metoda terapii funkcji poznawczych
    mgr Katarzyna Górnicka


    9
    Model współpracy w ramach zespołu do spraw udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
    mgr Alicja Garbulińska,
    mgr Marta Kamianowska,
    mgr Anna Knypińska,
    mgr Anna Spirydonow-Soroko


    10
    Original Play w integracji dzieci i młodzieży o różnych potrzebach rozwojowych


    11
    Praca terapeutyczna z dzieckiem i jego rodzicami - perspektywa psychoanalityczna
    mgr Agnieszka Prostko


    12
    Pozwól mi to zrobić samemu-pedagogika Montessori w praktyce
    mgr Katarzyna Polnik


    13
    Projekt edukacyjny "Moja Książka - Moja Bajka. Dziecko autorem opowieści"
    Elżbieta Sitarz


    14
    Słyszę i słucham- jak usprawnić słyszenie i słuchanie dzieci?"
    dr Katarzyna Wereszka,
    mgr Marta Lewandowska


    15
    Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się (AAC)
    mgr Katarzyna Cichocka-Segiet


    16
    Wprowadzenie do Attention Autism. Niedyrektywna metoda pracy z dzieckiem z autyzmem
    mgr Celina Twardysz,
    dr Bernadetta Kosewska


    17
    Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym
    mgr Monika Rosińska,
    mgr Anna Gromadzka


    18
    Wykorzystanie metody verbotonalnej do rozwoju językowego i nauki czytania
    dr Anna Prożych


    19
    Zabawy plastyczne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
    dr Barbara Trochimiak


    20
    Zespół Aspergera - Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami
    mgr Olga Markowska


    21
    Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w placówce ogólnodostępnej
    dr Kamila Miler-Zdanowska

  • Zaproszeni Prelegenci

    Koszty uczestnictwa

    Aktywny udział w konferencji z wygłoszeniem referatu
    Rejestracja - kliknij aby się zapisać

    350 PLN


    Pozycje książkowe

    Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

    Publikację wystąpień w czasopiśmie punktowanym lub monografii
    Bierny udział w konferencji bez wygłaszania referatu
    Rejestracja - kliknij aby się zapisać

    180 PLN


    Pozycje książkowe

    Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

    PATRONAT MEDIALNY:


    Informacje Kontaktowe

    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
    +48 22 658 11 18

    Instytut Pedagogiki Specjalnej
    Katedra Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością

    W sprawie szczegółowych informacji o konferencji prosimy o kontakt:
    dr Radosław Piotrowicz: rpiotrowicz@aps.edu.pl
    dr Diana Aksamit: daksamit@aps.edu.pl

    W sprawie szczegółowych informacji dotyczące faktur dla jednostek sektora publicznego prosimy o kontakt pod numer Tel. 589-36-00 wew. 2065
    Alicja Pęczyk apeczyk@aps.edu.pl