OSOBA

Tradycja pedagogiki specjalnej jako inspiracja tworzenia społeczeństwa dla wszystkich

Zapraszamy do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji

Tradycja pedagogiki specjalnej jako inspiracja
tworzenia społeczeństwa dla wszystkich

Konferencja odbędzie się 20 października 2017 r.
w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.


Konferencja jest przywołaniem naukowych spotkań zainaugurowanych w 2003 r., który Rada Unii Europejskiej ustanowiła Europejskim Rokiem Osób Niepełnosprawnych. W 2017 r., w związku z Jubileuszem 95-lecia istnienia Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, pragniemy kontynuować tradycję pedagogiki specjalnej w wielowątkowych, interdyscyplinarnych rozważaniach tematycznych:

Osobowość – tożsamość Innego i jego społeczna przynależność
Samorealizacja – wyzwalanie potencjału rozwojowego człowieka
Odpowiedzialność – tworzenie społeczeństwa dla wszystkich
Bezpieczeństwo – prawa osób z niepełnosprawnością
Autonomia – tożsamość pedagogiki specjalnej

Do udziału w Konferencji serdecznie zapraszamy przedstawicieli środowisk akademickich różnych dyscyplin nauki oraz praktyków, którzy w podejmowanych badaniach i w swoim bezpośrednim zaangażowaniu uczestniczą w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich.
Patronat medialny nad Konferencją objęło Forum Pedagogiki Specjalnej oraz czasopisma naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: „Szkoła Specjalna” i „Człowiek  Niepełnosprawność  Społeczeństwo”.

Termin nadsyłania zgłoszeń, tematów i abstraktów: 15 września 2017 r.
Zgłoszenia: osoba@aps.edu.pl

W imieniu Komitetu Naukowego

Prof. dr hab. Joanna Głodkowska


 

 


Program


  • 8.00 - 9.15 Rejestracja uczestników przed aulą B
    Budynek C, parter

  • 9.15 - 9.30 Jego Magnificencja prof. zw. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski
    Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Uroczyste otwarcie konferencji

  • 9.30 - 11.30 I SESJA PLENARNA
    aula B (Prowadzenie: dr hab. Ewa Kulesza, prof. APS)

    prof. zw. dr hab. Joanna Głodkowska
    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
    9.30 - 9.45
    Aksjologiczne filary współczesnej pedagogiki specjalnej

    dr hab. Stanisława Byra
    Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    9.45 - 10.00
    Pierwotna i wtórna percepcja niepełnosprawności sposób pomiaru i perspektywa wyjaśniania


    dr hab. Monika Parchomiuk
    Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    10.00 - 10.15
    Potencjał człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Implikacje dla edukacji i rehabilitacji społeczno-zawodowej

    dr hab. Wanda Hajnicz, prof. APS; dr Iwona Konieczna
    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
    10.15 - 10.30
    Otwarte problemy w obszarze pedagogiki leczniczej


    prof. zw. dr hab. Brunon Hołyst, dr Norbert Malec
    Uczelnia Łazarskiego
    10.30 - 10.45
    Związki kryminologii z pedagogiką specjalną

    prof. zw. dr hab. Marzenna Zaorska
    Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
    10.45 - 11.00
    Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych jako droga budowania społeczeństwa obywatelskiego, społeczeństwa dla wszystkich


    dr hab. Tadeusz Pietras, prof. UM
    Uniwersytet Medyczny w Łodzi
    11.00 - 11.15
    Pedagogika specjalna wobec osób chorych na schizofrenię

    dr hab. Hanna Żuraw, prof. Pedagogium WSNS
    Pedagogium -Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
    11.15 - 11.30
    Marzenia osób z niepełnosprawnością intelektualną

  • 11.30 - 12.00 Przerwa kawowa

  • 12.00 - 14.30 II SESJA PLENARNA
    aula B (Prowadzenie: dr hab. Grzegorz Szumski, prof. APS)

    prof. zw. dr hab. Andrzej Twardowski
    Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    12.00 - 12.15
    Znaczenie spuścizny naukowej Profesor Ireny Obuchowskiej dla współczesnej polskiej pedagogiki specjalnej


    dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM
    Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
    12.15 - 12.30
    Samostanowienie osób z niepełnosprawnością w teorii i praktyce współczesnej pedagogiki specjalnej


    prof. zw. dr hab. Janusz Kirenko
    Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    12.30 - 12.45
    Na marginesie podmiotowości pedagogiki specjalnej


    dr hab. Adam Mikrut, prof. UP
    Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
    12.45 - 13.00
    O etycznych przesłankach popierania, ochrony i urzeczywistniania prawa osób z niepełnosprawnością do partycypacji społecznej


    prof. zw. dr hab. Anna Firkowska-Mankiewicz
    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
    13.00 - 13.15
    Środowisko życiowe a jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną


    dr hab. Bernadeta Szczupał, prof. APS
    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
    13.15 - 13.30
    Godność człowieka przewlekle chorego jako fundament i cel jego aktywności i komunikacji


    dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. UKW
    Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
    13.30 - 13.45
    Osoba i podmiot: kluczowe kategorie w emancypacyjnej pedagogice specjalnej


    dr hab. Jarosław Michalski, prof. APS
    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
    13.45 - 14.00
    Takt pedagogiczny nauczycieli uczniów z niepełnosprawnością


    dr hab. Justyna Siemionow
    Uniwersytet Gdański
    14.00 - 14.15
    Proces kształtowania się osobowości u wychowanków instytucji resocjalizacyjnej a proces diagnozy i terapii w perspektywie poznawczej


    dr Małgorzata Paplińska
    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
    14.15 - 14.30
    Pedagogika specjalna w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej - spojrzenie retrospektywne i perspektywiczne

  • 14.30 - 15.30 Przerwa kawowa

  • 15.30 - 16.50 Obrady w sekcjach

    • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i dzieci z chorobą przewlekłą w społeczeństwie (prowadzenie: dr hab. Agnieszka Żyta, prof. UWM) sala 3413 (bud. C., IV p.)

    • 15.30 - 15.40
      dr Diana Aksamit Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      Aktywność zawodowa matek wychowujących dorosłe dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

    • 15.40 - 15.50
      dr Agnieszka Kamyk-Wawryszuk Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
      Dziecko z mukopolisacharydozą typu IV. Trudności rozwojowe a możliwości wsparcia psychopedagogicznego

    • 15.50 - 16.00
      dr Renata Zubrzycka Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
      Psychospołeczna adaptacja rodziców dzieci z mukowiscydozą w teorii i badaniach empirycznych

    • 16.00 - 16.10
      dr Dorota Tomczyszyn Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
      Poczucie jakości życia matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w porównaniu z matkami wychowującymi pełnosprawne dzieci

    • 16.10 - 16.20
      dr Grażyna Walczak Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami uwarunkowanymi genetycznie

    • 16.20 - 16.30
      dr Radosław Piotrowicz Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      SRD - Badanie przesiewowe małego dziecka we wczesnej interwencji

    • 16.30 - 16.40
      mgr Agnieszka Amilkiewicz-Marek Katolicki Uniwersytet Lubelski
      Uczeń z przewlekłą chorobą nerek incognito w szkole masowej

    • 16.40 - 16.50
      lic. Klaudia Wos Uniwersytet Mikołaja Kopernika
      Rozwijanie kompetencji kulturalnych dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – projekt »Kulturalni w Toruniu«


    • Niepełnosprawność wzroku i słuchu a integracja i inkluzja społecznae (prowadzenie: dr hab. Hanna Żuraw, prof. Pedagogium WSNS) sala 3631 (bud. C., VI p.)

    • 15.30 - 15.40
      dr Helena Liwo Ateneum-Szkoła Wyższa w Gdańsku; Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji PZG w Gdańsku
      (Nie)słyszący - w stronę zmiany podmiotu współczesnej surdopedagogiki

    • 15.40 - 15.50
      dr Agnieszka Kamyk-Wawryszuk Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      Specyfika macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością wzrokową

    • 15.50 - 16.00
      dr Beata Szabała Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
      Religijność osób z niepełnosprawnością wzrokową w świetle dotychczasowych badań

    • 16.00 - 16.10
      dr Kornelia Czerwińska, dr Izabella Kucharczyk Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      Niepełnosprawność wzroku w późnej dorosłości - wybrane aspekty psychologiczne

    • 16.10 - 16.20
      dr Grzegorz Brzuzy Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku
      Osobowość i tożsamość osób z uszkodzonym wzrokiem

    • 16.20 - 16.30
      dr Kamila Miler-Zdanowska Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      Kierunki rozwoju orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku tradycja i współczesność

    • 16.30 - 16.40
      mgr Agnieszka Nowakowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
      Doświadczanie niepełnosprawności przez osoby głuchoniewidome. Wybrane aspekty


    • Osoby ze schorzeniami somatycznymi i psychicznymi w przestrzeni społeczne (prowadzenie: dr hab. Tadeusz Pietras, prof. UM) sala 3634 (bud. C., VI p.)

    • 15.30 - 15.40
      dr n. med. Łukasz Mokros Uniwersytet Medyczny w Łodzi
      Chronotyp jako predyktor niesprawności afektywnej młodzieży studenckiej

    • 15.40 - 15.50
      dr Agnieszka Hamerlińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
      Dysfagia nowotworowa jako przyczyna niepełnosprawności u osób po nowotworze jamy ustnej

    • 15.50 - 16.00
      dr Andrzej Witusik Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim
      Chory z astmą oskrzelową jako podmiot zainteresowania pedagogiki specjalnej

    • 16.00 - 16.10
      mgr Elwira Grzelecka Uniwersytet Zielonogórski
      Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych podstawą aktywizacji społeczno-kulturalnej osób z niepełnosprawnością

    • 16.10 - 16.20
      mgr Liliana Kurek Uniwersytet Zielonogórski
      Aktywność twórcza Amazonek w perspektywie jakościowych badań pedagogicznych

    • 16.20 - 16.30
      mgr Monika Banaszczyk Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
      Włączenie schizofrenii w obszar zainteresowania pedagogiki specjalnej - kolejny krok ku tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich

    • 16.30 - 16.40
      mgr Edyta Najbert Uniwersytet Medyczny w Łodzi
      Nieetyczne postępowanie medyczne wobec osób z niepełnosprawnością w amerykańskich placówkach ochrony zdrowia 1945-1965


    • Wielowymiarowe aspekty pedagogiki specjalnej we współczesnym społeczeństwie (prowadzenie: dr hab. Bernadeta Szczupał, prof. APS) sala 3077 (bud. C., parter)

    • 15.30 - 15.40
      dr Elżbieta M. Minczakiewicz Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem - Oddział w Krakowie
      Media w kreowaniu „obrazu siebie” a jakość życia i funkcjonowania społecznego osób z niepełnosprawnością o charakterze sprzężonym

    • 15.40 - 15.50
      dr Elżbieta Paradowska Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      Nauczyciele szkół podstawowych ogólnodostępnych wobec edukacji włączającej

    • 15.50 - 16.00
      dr Anna Steliga Uniwersytet Rzeszowski
      »Instynkt sztuki« - tworzenie jako jedna z dróg do samorealizacji osób z niepełnosprawnością psychiczną

    • 16.00 - 16.10
      dr Edyta Nieduziak Uniwersytet Wrocławski
      Czy »inny« teatr? Aktywność teatralna i parateatralna osób z niepełnosprawnością jako forma samorealizacji

    • 16.10 - 16.20
      dr Monika Skura Uniwersytet Warszawski
      Znaczenie społeczeństwa dla wszystkich w opinii pedagoga specjalnego

    • 16.20 - 16.30
      dr Barbara Trochimiak Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
      Założenia »Terapii dydaktycznej« a podejście do problemów wychowawczych

  • 17.00 - 18.00 Warsztaty (równolegle do wyboru)

    Warsztat I
    red. Artur Wolski - komentator Polskiego Radia, autor audycji i artykułów popularno-naukowo-edukacyjnych
    (sala 3631; bud. C., VI p.)
    Prawa osób z niepełnosprawnością. Narzędzia do przedstawiania niepełnosprawności w mediach


    Warsztat II
    dr hab. Tadeusz Pietras, prof. UM - lekarz, psychiatra, psycholog, działacz społeczny
    (sala 3634; bud. C., VI p.)
    Rola pedagoga specjalnego w modelu psychiatrii środowiskowej


  • 18.00 - 18.15 Uroczyste zakończenie konferencji
    (aula B.)
    prof. zw. dr hab. Joanna Głodkowska

Zaproszeni Prelegenci

Koszty uczestnictwa

Aktywny udział w konferencji z wygłoszeniem referatu
Rejestracja - kliknij aby się zapisać

300 PLN


Pozycje książkowe

Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

Publikację wystąpień w czasopiśmie punktowanym lub monografii
Bierny udział w konferencji bez wygłaszania referatu
Rejestracja - kliknij aby się zapisać

150 PLN


Pozycje książkowe

Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

PATRONAT MEDIALNY:


Informacje Kontaktowe

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
+48 22 658 11 18

Instytut Pedagogiki Specjalnej
Katedra Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością

W sprawie szczegółowych informacji o konferencji prosimy o kontakt:
dr Kasper Sipowicz: ksipowicz@aps.edu.pl
dr Iwona Patejuk-Mazurek: ipatejuk@aps.edu.pl

W sprawie szczegółowych informacji dotyczące faktur dla jednostek sektora publicznego prosimy o kontakt pod numer Tel. 589-36-00 wew. 2065
Alicja Pęczyk apeczyk@aps.edu.pl