Międzynarodowa konferencja z cyklu

OSOBA

Jedność w różnorodności - Idea i rzeczywistość
30 lat edukacji integracyjnej w Polsce

Instytut Pedagogiki Specjalnej
dziękuje wszystkim UCZESTNIKOM
Międzynarodowej Konferencji Pedagogiki Specjalnej z cyklu OSOBA

JEDNOŚĆ W RÓŻNORODNOŚCI- IDEA I RZECZYWISTOŚĆ
30 lat edukacji integracyjnej w Polsce

26-27 września 2019 r.
w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Dzięki Państwa obecności i zaangażowaniu mogliśmy naukowo dokumentować i rozważać nasze przekonanie, że:
kultura społeczeństwa integracyjnego jest warunkiem prawdziwej edukacji włączającej i realizacji wizji „jedności w różnorodności”.


Konferencja była przywołaniem naukowych spotkań zainaugurowanych w 2003 r., który Rada Unii Europejskiej ustanowiła Europejskim Rokiem Osób Niepełnosprawnych. W roku 2019 nawiązując do 30. rocznicy edukacji integracyjnej w Polsce, pragniemy kontynuować tradycję pedagogiki specjalnej w wielowątkowych rozważaniach tematycznych:

  1. Osobowość – podmiotowość ucznia, jego potrzeby edukacyjne i dynamizm rozwojowy
  2. Samorealizacja – uczeń i jego rodzina pełnoprawnymi uczestnikami procesu edukacyjnego
  3. Odpowiedzialność – rzetelna, kompleksowa diagnoza możliwości i potrzeb ucznia
  4. Bezpieczeństwo– przestrzeń edukacyjna, wzmacniająca rozwój ucznia i wspierająca jego rodzinę
  5. Autonomia – prawo równego dostępu do edukacji

Edukacja integracyjna to złożony i wieloaspektowy proces czerpiący swoje źródła w idei normalizacji i autonomii życia osób z niepełnosprawnością. Idee te wyznaczyły koncepcję wspólnego kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych z ich sprawnymi rówieśnikami. Wspólna edukacja stwarza korzystne warunki realizacji „dobrej szkoły dla wszystkich”. Urzeczywistnianie idei edukacji integracyjnej wymaga zaangażowania wszystkich podmiotów, w tym uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczności lokalnych oraz organizacji i instytucji państwowych. Złożoność i wielowymiarowość procesu edukacji integracyjnej, jak też jej znaczenie dla kształtowania nowego modelu życia społecznego, wskazuje na potrzebę i rangę ponowionej debaty w gronie teoretyków i praktyków.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Forum Pedagogiki Specjalnej (www.fps.pl), Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością (https://isnn.aps.edu.pl) oraz czasopisma naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: „Szkoła Specjalna” i „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”.

Przypominamy: pełne teksty wystąpień- artykuły prosimy przesłać do 15.11.2019 na adres:  aps.osoba.2019@gmail.com
PLAKAT KONFERENCJI
Pobierz informator
Konferencja_OSOBA_ 2019-1

W imieniu Komitetu Naukowego

Prof. dr hab. Joanna Głodkowska
PROGRAM I STRESZCZENIA WYSTĄPIEŃ



Program


  • 8.00 - 9.00 Rejestracja uczestników
    Budynek C, Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

  • 9.00 - 9.40 Inauguracja konferencji
    Audytorium A - aula A

    Prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski
    JM REKTOR Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

    Prof. dr hab. Joanna Głodkowska
    Przewodnicząca Komitetu Naukowego Konferencji

    Jadwiga Bogucka
    Inicjatorka kształcenia integracyjnego w Polsce

    Elżbieta Neroj
    Radca Prawny Ministerstwo Edukacji Narodowej
    Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej szkole - od edukacji integracyjnej do włączającej


  • 9.40 - 11.45 Sesja plenarna I
    Audytorium A - aula A,

    Edukacja integracyjna/włączająca w perspektywie modelu zmian

    Samostanowienie i tworzenie społeczeństwa dla wszystkich

    O granicach możliwości i ich przekraczaniu. Poza rezyliencją osób z niepełnosprawnością

    Rola konstruktu ważności społecznej w projektowaniu, dostarczaniu i ocenie działań skoncentrowanych na osobę

    Wczesna interwencja dziecięca jako podstawa zrównoważonego rozwoju: pierwsze kroki na rzecz wspierania rodzin wychowujących dzieci dla lepszego i integracyjnego społeczeństwa

  • 11.45 - 12.15 Przerwa kawowa

  • 12.15 - 14.35 Sesja plenarna II
    Audytorium A- aula A

    Edukacja proinkluzyjna - blaski i cenie z punktu widzenia uczniów, rodziców i nauczycieli

    Możliwości zastosowania tutoringu rówieśniczego w edukacji włączającej

    Rodzina dziecka z niepełnosprawnością w teorii i badaniach naukowych wobec zmieniających się poglądów na Osobę z niepełnosprawnością w ostatnich 30 latach

    Przekraczanie granic – włączanie osób z niepełnosprawnościami na poziomie uniwersyteckim

    Upowszechnienie integracyjnego kształcenia i jego konsekwencje

    Sukcesy edukacji integracyjnej w opiniach nauczycieli

    O prawie do edukacji w świetle postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Idea – deklaracje i polemiki - rzeczywistość oświatowa


  • 14.35 - 15.30 Przerwa obiadowa

  • 15.30 - 18.10 Sesja plenarna III
    Audytorium A - aula A


    Integracja społeczna osób z niepełnosprawnością w kontekście autonomii relacyjnej

    Prawo w koncepcjach osób z niepełnosprawnością intelektualną

    Psychospołeczny potencjał uczniów z niepełnosprawnością – perspektywa psychologii pozytywnej

    Socjologiczne i psychologiczne teorie scalania wobec kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych

    Edukacja włączająca w opiniach nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych

    Negocjowanie roli partnera i rodzica- wymiary obecności osób z niepełnosprawnością intelektualną


  • 18.30 - Kolacja


    • 10.50 - 11.20 Przerwa kawowa


    • 13.00 - 14.00 Przerwa obiadowa

    • 14.00 - 15.00 Sesje tematyczne

      Sesja I Osobowość - podmiotowość ucznia, jego potrzeby edukacyjne i dynamizm rozwojowy

      O niejednoznaczności idei pomocy. Rozważania wokół typologii Edwarda Hajduka

      Edukacja inkluzyjna kontra kształcenie specjalne. W powodzi stereotypów czy uzasadnionych wątpliwości? Opinie nauczycieli czynnych zawodowo i przyszłych o formach edukacji uczniów niepełnosprawnych

      Postawy rodzicielskie wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w Polsce i na Ukrainie

      Tożsamość osobista i jej związek z akceptacją siebie jako osoby głuchej - badania nad dorosłymi użytkownikami implantów ślimakowych z głuchotą prelingwalną

      Procesy poznawcze ukształtowane przez edukację integracyjną, czyli pytanie o proces uczenia się

      Podmiotowość dziecka w rodzinie a konflikt rozwodowy

      Sesja II Samorealizacja - uczeń i jego rodzina pełnoprawnymi uczestnikami procesu edukacyjnego

      Dzieci rodziców niesłyszących w szkołach integracyjnych

      Dziecko niesłyszące w systemie nauczania integracyjnego

      Od przedszkolaka do ucznia. Przekształcanie czy intensyfikacja potrzeb edukacyjnych dziecka z chorobą Sanfillipo

      Rodzicielskie spojrzenie na relacje rówieśnicze dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

      Znaczenie e-edukacji w życiu osób z niepełnosprawnościami.

      Dr Diana Aksamit mgr Katarzyna Kruś-Kubaszewska
      Matka - dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Studium jakościowe w Polsce

      Sesja III Odpowiedzialność - rzetelna, kompleksowa diagnoza możliwości i potrzeb ucznia

      dr Beata Łubianka dr Sara Filipiak dr Katarzyna Marianczyk
      Poczucie kontroli wśród uczniów klas integracyjnych i nieintegracyjnych w okresie wczesnej adolescencji (badania podłużne)

      Rozumowanie i argumentacja ucznia ze spektrum autyzmu na lekcjach matematyki

      Poczucie omnipotencji i władzy a rzetelność i uczciwość diagnozy dziecka z niepełnosprawnością wzroku

      Nowe technologie w diagnozowaniu i terapii dzieci z autyzmem

      Sesja IV Bezpieczeństwo- przestrzeń integrująca, wzmacniająca rozwój ucznia i wspierająca jego rodzinę

      Edukacja wizualna dzieci niewidomych

      Charakterystyka i kompetencje zawodowe nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

      Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem arteterapii w systemie edukacji - przegląd badan międzynarodowych

      Funkcjonowanie ucznia z zaburzeniami słuchu w klasie integracyjnej w szkole wiejskiej. Analiza przypadku

      Uczeń ze spektrum autyzmu w klasie integracyjnej

      Terapia logopedyczna procesem integracji rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego ucznia

      Sesja V Autonomia - prawo równego dostępu do edukacji

      Ewaluacja projektu pt. Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych z kształceniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianiem edukacji włączającej realizowanego na terenie województwa świętokrzyskiego w latach 2017-2019

      Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w opinii nauczycieli szkół ogólnodostępnych

      Poczucie samo skuteczności nauczycieli i jej znaczenie dla edukacji włączającej

      W stronę edukacji włączającej - perspektywy, możliwości, ograniczenia



    • 15.00 - 16.30 Warsztaty Metoyczne Sale APS
      Temat warsztatu
      Prowadzący
      Sala

      3
      Aktualne trendy pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne dotyczące pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym
      dr Joanna Moleda

      11
      Praca terapeutyczna z dzieckiem i jego rodzicami - perspektywa psychoanalityczna
      mgr Agnieszka Prostko

      12
      Pozwól mi to zrobić samemu-pedagogika Montessori w praktyce
      mgr Katarzyna Polnik

      16
      Wprowadzenie do Attention Autism. Niedyrektywna metoda pracy z dzieckiem z autyzmem
      mgr Celina Twardysz, dr Bernadetta Kosewska

      20
      Zespół Aspergera - Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami
      mgr Olga Markowska

      21
      Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w placówce ogólnodostępnej
      dr Kamila Miler-Zdanowska

      22
      Prawopółkulowe malowanie intuicyjne
      dr Magda Lejzerowicz, Venera Khisamutdinova

    Zaproszeni Prelegenci

    Koszty uczestnictwa

    Aktywny udział w konferencji z wygłoszeniem referatu
    Rejestracja - kliknij aby się zapisać

    350 PLN


    Pozycje książkowe

    Tłumaczenie symultaniczne

    Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

    Publikację wystąpień w czasopiśmie punktowanym lub monografii
    Bierny udział w konferencji bez wygłaszania referatu
    Rejestracja - kliknij aby się zapisać

    180 PLN


    Pozycje książkowe

    Tłumaczenie symultaniczne

    Przerwy kawowe z poczęstunkiem, obiad

    PATRONAT MEDIALNY:


    Informacje Kontaktowe

    Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
    +48 22 658 11 18

    Instytut Pedagogiki Specjalnej
    Katedra Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością

    W sprawie szczegółowych informacji o konferencji prosimy o kontakt:
    dr Radosław Piotrowicz: rpiotrowicz@aps.edu.pl
    dr Diana Aksamit: daksamit@aps.edu.pl

    W sprawie szczegółowych informacji dotyczące faktur dla jednostek sektora publicznego prosimy o kontakt pod numer Tel. 589-36-00 wew. 2065
    Alicja Pęczyk apeczyk@aps.edu.pl